КАЛЕНДАРН-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З ПРИРОДОЗНАВСТВА

Календарно-тематичне планування
Укладач: вчитель Тартаківського НВК І-ІІІ ст.-дитячий садок Дмитрук О.В.

ПРИРОДОЗНАВСТВО
5 клас
(70 годин – 2 години на тиждень)
Програма
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник
О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко. Природознавство: підручник для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Видавництво «Світоч», 2013.


Зміст (тема) уроку
К-ть годин
Дата
Примітка
Очікуванірезультатинавчально-пізнавальноїдіяльності


ВСТУП
6

1
Учень / учениця

Знаннєвий компонент
називає:природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи;  методи вивчення природи (спостереження, експеримент,вимірювання);
наводить приклади: методів і обладнання для  вивчення природи, їх використання 

Діяльнісний компонент
розповідаєпро  вчених-натуралістів (23) та їхній внесок у вивчення природи;
про методи вивчення природи;
пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук;
розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати;
обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір;
знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук;
дотримуєтьсяправил безпечного використання лабораторного обладнання

Ціннісний компонент
оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що покращують життя людини;
висловлює свою точку зору на проблему «Для чого необхідно вивчати природу?»;
усвідомлює роль природничих наук і власні можливості в пізнанні природи


1
Науки, що вивчають природу.



2

2
Методи вивчення природи.



2

3
Методи вивчення природи. Практичні заняття
      Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: енциклопедіями, словниками, довідниками величин, атласами географічних карт, визначниками рослин і тварин, науково-популярною літературою природознавчого змісту, хрестоматіями з природознавства, інтернет-ресурсами тощо.




3

4
      Обладнання для вивчення природи. Практичні заняття Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових  спостереженьі дослідів.






4

5
Значення природничо-наукових знань для людини


5

6
Навчальний проект
«Жива і нежива природа навколо нас»





      визначати і класифікувати обєкти навколишнього світу за запропонованими ознаками;
      вносити дані в таблиці, будувати діаграми;
      узагальнювати, робити аргументовані висновки;
      співпрацювати в команді (розподіляти ролі в малій групі, робити внесок до спільної діяльністі, підбадьорювати, спонукати інших, вирішувати проблеми);
      презентувати результати спільної діяльності, оцінювати свійвнесок у діяльність групи
      

Практичні заняття
      Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: енциклопедіями, словниками, довідниками величин, атласами географічних карт, визначниками рослин і тварин, науково-популярною літературою природознавчого змісту, хрестоматіями з природознавства, інтернет-ресурсами тощо.
      Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових  спостереженьі дослідів.

Демонстрації:зразків природних  і рукотворних тіл; чистих речовин, сумішей; моделей молекул; способів розділення сумішей; фізичних і хімічних явищ.
Організація спостережень  за тілами живої та неживої природи


Змістова лінія «Громадянська відповідальність» реалізується під час виконання проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, що розуміє ролі лідера й виконавця певної ролі, уміння рівномірно розподілити завдання, сприяти успіху групи у виконанні проекту та його презентування.



РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС
15


Учень / учениця
Знаннєвий компонент
називає:найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об’єм); прилади та інструменти для   вимірювання розмірів і маси тіл; фізичні властивості  речовин (колір,  блиск, запах, агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); ознаки хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння;
наводить приклади:тіл і речовин, що оточують людину;чистих речовин і сумішей (2–3); неорганічних та органічних речовин (2–3); явищ у природі, техніці, побуті; явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що повторюються; використання сумішей

Діяльнісний компонент
розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища;
пояснює:відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей;значення органічних речовин для живої природи;значення горіння і гниття;
описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (23);
порівнює тіла й речовини за 34 ознаками;
характеризує:горіння як приклад хімічних явищ;
вимірює масу й розміри тіла, використовуючи відповідні прилади;
уміє розділяти суміш фільтруванням;
установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією);
застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя;
дотримується правил:безпечного використання хімічного посуду

Ціннісний компонент
усвідомлює важливістьакуратності, ретельності і точності при фіксуванні даних;
робить висновок про різноманітність тіл іявищ природи;
обговорює питання безпечного використання речовин;
оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язаних із фізичними явищами, використанням тіл і речовин;
розуміє значимість потреби в безпеці


7
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання.



6

8
Практична робота
Вимірювання маси та розмірів різних тіл.





9
Речовини. Фізичні властивості речовин.  



7

10
Властивості твердих тіл, рідин і газів.



7

11
Молекули. Дифузія.



8

12
Атоми



9

13
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини.



10

14
Чисті речовини і суміші. Практичні заняття
Розділення сумішей фільтруванням.  



11

15
Способи розділення сумішей.



12

16
Явища природи.



13

17
      Фізичні явища, їх різноманітність. Практичні заняття Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від   температури та площі поверхні.





14

18
Хімічні явища, їх ознаки. Гниття.   



15

19
Горіння.



16

20
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі.



16

21
Узагальнення та систематизація знань з теми




Практичні роботи
      Вимірювання маси та розмірів різних тіл.

      Розділення сумішей фільтруванням.  
      Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від   температури та площі поверхні.

Демонстрації:зразків природних і рукотворних тіл; чистих речовин, сумішей; моделей молекул; способів розділення сумішей; фізичних і хімічних явищ.

Організація спостережень заявищами природи


Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність»реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення дослідницьких завдань.
Змістова лінія «Здоров’я і безпека»реалізується через спонукання учнів обґрунтовано йти на ризик при виконанні експериментів і дослідницьких завдань, ураховуючи безпеку й екологічні і етичні наслідки власної діяльності.


РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ
8


Учень / учениця
Знаннєвий компонент
називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк);
наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт
Діяльнісний компонент
описує: загальну будову Сонячної системи; відмінності між планетою і зорею;
порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями;
характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті;
пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи;
причину видимих рухів світил;
розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері;
показує на карті зоряного неба:Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці

Ціннісний компонент
Учень / учениця
усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту;
виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень;
оцінюєзначення: зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень

22
Небо і небесна сфера. Небесні світила.
Видимі рухи світил.
Значення зоряного неба в історії людства.



17

23
Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір. Поняття сузір’я. Практичні заняття
      Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба.




18

24
Планети. Відмінності між планетами.



20

25
Небесні тіла.



21

26
Сонячна система.



22

27
Всесвіт і його складові.  Зоряні системи галактики.



23

28
Людина і Всесвіт. Астрономія наука, що вивчає Всесвіт.
Методи та засоби астрономічних досліджень


24

29
Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система»




      висловлювати ідеї по черзі, уважно слухати інших при обговоренні, аргументовано доводити власну думку, приймати спільне групове рішення, розподіляти ролі, робити внесокдо спільної діяльності;
      розподіляти порівну навантаження при презентуванні продукту проекту; здійснювати само- і взаємооцінювання за наданими вчителем критеріями до продукта проекту і діяльності учнів під час виконання проекту

30
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1




Практичні заняття
      Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба.
Демонстрації:карти зоряного неба; моделі Сонячної системи; фотографій галактик, планет, Місяця; приладів для вивчення Всесвіту
Організація спостережень  засузір’ями Малої та Великої Ведмедиці

Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність»реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу і творчий підхід, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення проекту.

РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ


Тема 1. Земля як планета
16


Учень / учениця
Знаннєвий компонент
називає:форму й розміри Землі;рухи Землі;фази Місяця;способи зображення Землі;материки та частини світу;склад ґрунту, повітря;властивості ґрунту, повітря, води;  
наводить приклади:розчинних і нерозчинних речовин;розчинів у природі; використання води і розчинів людиною

Діяльнісний компонент
описує:внутрішню будову Землі; результати власних спостережень і дослідів;
пояснює:зміну дня і ночі;зміну пір року;зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі;причини сонячного і місячного затемнення;колообіг води у природі; значення води, повітря, ґрунту;  значення сонячного світла і тепла для живої природи;
розрізняє:фази Місяця на зображеннях;способи зображення об’єктів на географічних картах;
показує на глобусі та географічній карті: материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси;
складає план досліду і проводить його;
застосовуєзнання для орієнтування на місцевості, ощадливого використання води у побуті;
використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; знання про властивості ґрунту для вирощування рослин;
розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту

Ціннісний компонент
усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини;
висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища;
оцінює значення природничих наук для охорони природи;
розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини

31
Форма і розміри Землі.



26

32
Внутрішня будова Землі



27

33
Рухи Землі.




28

34
Пори року.



29

35
Місяць — супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення.



30

36
Способи зображення Землі.



31

37
Практичні заняття:
      Способи зображення Землі. Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, півкуль материків і частин світу; географічних об’єктів.




ст. 113, 133

38
День Землі





39
Ґрунт, його значення і властивості.
Догляд за ґрунтом.  



33

40
Повітря суміш газів.  



34

41
      Практичні заняття
      Властивості повітря. Значення повітря. Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця.




35

42
Вода на Землі.
Три стани води. Кологообіг води.




36

43
Властивості води. Вода розчинник.



37

44
Розчинні й нерозчинні речовини. Розчини у природі. Практичні заняття:
      Дослідження розчинності речовин (цукру, солі, лимонної кислоти, олії).

      Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти.
  • Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді.


37

45
Значення води у природі.
Використання води людиною



37

46
Усний журнал «Подорож з краплиною води»




Практичні заняття:
      Дослідження розчинності речовин (цукру, солі, лимонної кислоти, олії).
      Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, півкуль материків і частин світу; географічних об’єктів.
      Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти.
      Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді.
      Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця.

Демонстрації:обертання Землі навколо осі; обертання Землі навколо Сонця за допомогоютелурія; залежність освітлення від кута падіння сонячних променів; дослідів, які ілюструють зміну освітлення півкуль Землі впродовж року; фотографії Землі з орбітальних станцій і космічних апаратів, Місяця в різні фази, місячного й сонячного затемнення; дослідів, що демонструють властивості ґрунту, властивості та рух повітря, розчинність речовин.
Організація спостережень:за повертанням листків рослин до Сонця; нагріванням тіл  променями Сонця


Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів
15


Учень / учениця
Знаннєвий компонент
називає:властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя;  склад екосистеми;
наводить приклади:пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем

Діяльнісний компонент
описує:пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів;
пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок  грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах;
розпізнає: найпоширеніші рослини і тваринсвоєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості;
уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників;
використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях

Ціннісний компонент
оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини;
усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини

47
Організм і його властивості.



38

48
Клітинна будова організмів.



38

49
Різноманітність організмів:
Рослини, Тварини.



39

50
Різноманітність організмів:
Гриби, Бактерії.



40

51
Умови життя на планеті Земля.
Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи.



42

52
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.



43

53
Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них.   

Наземно-повітряне середовище.




45

54
Водне середовище життя.



46

55
Ґрунтове середовище життя.



47

56
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами.
Співіснування організмів.





57
Угруповання організмів. Екосистеми.  





58
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості
Практичні заняття
Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій.



44

59
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості
Практичні заняття
Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості


41

60
 Екскурсія (відповідно до місцевих умов)
до зоопарка, живого куточка, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо.





61
Навчальний проект «Вирощування бобової рослини»




      висловлює припущення і здійснює його перевірку у процесі роботи над проектом;
      добирає необхідні ресурси, визначає способи фіксування даних;
      проводить експеримент і тривалі спостереження, фіксує їх хід за допомогою цифрових пристроїв, вносить дані в журнал спостережень, заповнює таблиці, будує графіки, формулює аргументовані висновки;
      рівномірно розподіляє навантаження між членами групи, враховуючи інтереси кожного; спонукає інших до якісної роботи, допомагає іншим;
      планує роботу групи, узгоджує створення підсумкового звіту/презентації про хід і результати виконання проекту; спільно усією групою презентує результати роботи, само- і взаємооцінює діяльність із виконання проекту і презентації, висловлює в ролі доброзичливого критика оцінку презентування інших груп


Практичні заняття
      Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій.
      Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості
Екскурсія (відповідно до місцевих умов)
до зоопарка, живого куточка, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо.
Демонстрації:клітинної будови організмів;колекцій зображень (у тому числі електронних) рослин, грибів, тварин, бактерій.
Організація спостережень за основними властивостями живих організмів

Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» реалізується через створення умов для прояву проактивності і ініціативи під час демонстрації дослідів, виконання проекту, а також під час проведення екскурсій.
Змістова лінія «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізується через формування в учнів навичок співробітництва і відповідальності та безпечну поведінку в групових проектах.

62
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2






Тема 3. Людина на планеті Земля
7


Учень / учениця
Знаннєвий компонент
називає:джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону;
наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України

Діяльнісний компонент
пояснюєзв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій;
аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля;
дотримується екологічних норм поведінки у природі
Ціннісний компонент
усвідомлює власну відповідальність за збереження природи;
оцінює значення природничих наук для охорони природи;
обговорюєпитання економного використання енергоносіїв;

висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів;
виявляє бережливе ставленнядо природи

63
Людина частина природи. Зв’язок людини з природою. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини.



50

64
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття,
боротьба зі знищенням лісів і опустелюванням,).



51

65
Екологічні проблеми та їх розв’язування (захист планети від забруднення різних видів). Практичні занятття
Дослідження екологічних проблем своєї місцевості



51

66
Охорона природи. Червона книга України.
.




52

67
Практичні роботи
Складання Червоної книги своєї місцевості.





68
Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі


53

69
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти»
(про «друге життя» побутових речей)




      висловлює ідеї щодо створення корисних речей із вживаних;
      аргументовано пояснює екогогічні наслідки перетворення вживаних речей на нові корисні, наводить приклади;
      висловлює обгрунтовані пропозиції щодо спільної роботи групи, доброзичливо обговорює ідеї інших;
      коструює продукт проекту;
      розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту;
      вносить дані в таблиці;
      формулює аргументовані висновки щодо екологічних наслідків;
      визначає важливість власної цілеспрямованої екологічної діяльності


70
Усний журнал «Знай. Люби. Бережи.»





Практичні роботи
Складання Червоної книги своєї місцевості.
Практичні занятття
Дослідження екологічних проблем своєї місцевості.
Демонстрації: зображень рідкісних рослин і тварин своєї місцевості, що їх занесено до Червоної книги України;  відеоматеріалів про екологічні проблеми та шляхи їх розв’язування, охорону природи, природоохоронні території України.
Організація спостережень за природоохоронною діяльністю людей у своїй місцевості.

Змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» реалізується через розуміння екологічних проблем своєї місцевості, проведення спостережень за природоохоронною діяльністю в своїй місцевості  і власну творчу діяльність під час виконання проекту.
Змістові лінії «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізуються при співробітництві і свідомому дотриманні безпечної і відповідальної поведінки під час виконання учнями екологічного проекту.
Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» може бути реалізована за умови розрахунку учнями фінансового ефекту від створення нових корисних речей з уживаних під час виконання проекту00




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тестовий контроль знань по темі «Метали» Хімія, 11 клас (рівень – стандарт)

ПРОМІЖНИЙ КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ ПО ТЕМІ «Адаптація» Біологія і екологія 11 клас (рівень – стандарт)

ТЕСТОВИЙ КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ З ХІМІЇ ПО ТЕМІ «ХІМІЧНИЙ ЗВ'ЯЗОК» (11 КЛАС, РІВЕНЬ – СТАНДАРТ)