Поради до планування варіативної складової викладання біології і хімії.

Шановні колеги! В освітніх установах відбувається розподіл навантаження. У склад варіативної частини входять факультативні заняття та курси за вибором. Прошу ознайомитись із призначеннями цих форм діяльності вчителя та назвами факультативів та курсів за вибором, які пропонує МОН у зручній формі таблиці.
Курс за вибором (елективний курс) - навчальний курс, що доповнює, поглиблює зміст певного курсу чи предмета
державного освітнього компонента і обирається учнем відповідно до його навчальних інтересів. (Кизенко В.І.,Мальований Ю.І.,
Софянц Е.М. Шкільний освітній компонент: сутність, функції, реалізація. – Донецьк, 1999. – 72с.)
Призначення (спрямування змісту) курсів за вибором:
- сприяння самовизначенню школяра щодо профілю навчання, сфери майбутньої професійної діяльності;
- забезпечення поглибленого та розширеного вивчення профільних предметів;
- сприяння вивченню непрофільних предметів (орієнтація на певний вид діяльності поза профілем навчання, обраного учнем);
- формування індивідуальної освітньої траєкторії школярів тощо.
Особливості курсів за вибором:
- добровільність вибору учнями, але обов’язковість відвідування в межах конкретного профілю;
- варіативність програм за змістом: предметно-орієнтовані та міжпредметні;
- достатня або надлишкова кількість (для забезпечення учням можливості реального вибору);
- короткочасність (9-17 годин);
- завершеність, оригінальність змісту;
- зміст навчальних занять і навчальні досягнення учнів фіксуються записами та оцінюються за рішенням навчального закладу.
Факультативний курс - навчальний курс, зміст якого безпосередньо не пов’язаний із загальнообов’язковим навчальним
змістом і який обирається для розширення свого загального кругозору, прилучення до нових сфер знання і людської діяльності.
(Кизенко В.І.,Мальований Ю.І., Софянц Е.М. Шкільний освітній компонент: сутність, функції, реалізація. – Донецьк, 1999. – 72с.)
Призначення (спрямування змісту) факультативних курсів:
- розвиток творчих здібностей учнів відповідно до їхніх пізнавальних інтересів;
- орієнтація на формування здатності особи до самовизначення, на підготовку учнів до активної інтелектуальної праці;
- реалізація ідей загального, інтелектуального та морально-етичного розвитку особистості;
- сприяння глибшому ознайомленню з одним або кількома предметами певної освітньої галузі;
- створення оптимальних умов для роботи з інтелектуально та творчо обдарованими учнями.
Особливості факультативних курсів:
- добровільність вибору учнями;
- оригінальність змісту, вихід за межі тематики навчальних предметів інвар іантної складової;
- використання активних форм і методів навчальної діяльності; - відсутність оцінювання навчальних досягнень учнів у балах;
- зміст навчальних занять фіксується записами у Журналі обліку роботи гуртка, факультативу, секції. Учитель може творчо підходити до реалізації змісту цих програм, ураховуючи інтереси та здібності учнів, потреби регіону, можливості навчально-матеріальної бази школи.
Слід зазначити, що навчальні програми курсів за вибором можна використовувати також для проведення факультативних занять і навпаки, програми факультативів можна використовувати для викладання курсів за вибором.
Курс за вибором(факультатив) програма якого розрахована на 35 годин і більше може вивчатися упродовж двох років. Облік факультативних занять здійснюється в окремому журналі. Облік занять курсів за вибором за рішенням навчального закладу може здійснюватися на окремих сторінках класного журналу або у окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів з факультативів та курсів за вибором приймається навчальним закладом.

Назва предмету
Назва факультативу, автор
Документ про надання грифу
класи
К-сть годин відповідно програми
Біологія
Збірник навчальних програм курсів за вибором та факультативів з біології для допрофільної підготовки та профільного навчання. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2009, 2014. – 246 с.;

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
7-11 класи

Біологія
Збірник навчальних програм екологічного напрямку
(І частина) для організації допрофільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

Лист ІІТЗО від
14.10.2013
№ 14.1/12-Г-587

5-9 класи

Біологія
«Світ кімнатних рослин» Випівська Г.П., Матущенко Т.А.;
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
курс для учнів 7-х, 8-х, 9-х класів загальноосвітніх шкіл
17 год
Біологія
«Охорона тварин»  Буца О.Й., Гнідець О.Є., Ковальчук Т.І., Новикова Н.І.,     Чувашко О.О., Щербань О.В., Шушкевич Н.Д., Юрович В.В.;

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
для учнів 8-х (9-х) класів
35 год,
Біологія
«Біологія і комп’ютер» Міронець Л.П.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
- для учнів 7-го класу загальноосвітніх шкіл
35 год
Біологія
«Лісознавство з основами лісівництва. Дендрологія»  Ковалюк В.Г., Боднарюк О.М.;
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
учнів 10-11-х класів
70 год
Біологія
«Адаптаційна фізіологія людини і тварин» Ягенська Г.В
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
для учнів 11-х класів
35 год
Біологія
«Основи популяційної генетики людини» Матяш Н.Ю., Сябро С.А.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
для учнів 11-х (12-х) класів
17 год
Біологія
Основи психофізіологічних знань і вибір профілю навчання.
Сябро С.А.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
9
35
Біологія
Природознавство англійськоюМациніна О. В., Остапчук Н. Б.
Курс за вибором
для учнів білінгвальних
класів
Лист ІІТЗО від
25.06.2015
№ 14.1/12-Г-585
6
17
Біологія
Філософія біології
Бак В. Ф.Факультативний
курс (для фізико-матема-тичного та  біологічного
профілів)
Лист ІІТЗО від
24.06.2014
№ 14.1/12-Г-971

11
17
Біологія
Екологічні проблеми
урбанізованого середовища
Пруцакова О.Л.Курс за
вибором,факультативний
курс
Лист ІІТЗО від
14.10.2013
№ 14.1/12-Г-588

8(9)   
17
Біологія
Екологічна безпека
Бондаренко Л.Д.   

Лист ІІТЗО від
14.10.2013
№ 14.1/12-Г-588
8(9)   
17
Біологія
Культура
екологічної
поведінки
Пустовіт Н.А
Лист ІІТЗО від
14.10.2013
№ 14.1/12-Г-587

8-11   
17
Біологія
Збірник  навчальних  програм  екологічного  напрямку  (частина  І)  для

Лист МОН
України
від 20.12.2013
організації  допрофільної
підготовки учнів ЗНЗ
8-9   
17
Біологія
Основи
повноцінного
харчування.
Бондаренко Л.Д.


Лист
ДНУ «Інститут
інноваційних
технологій і
змісту освіти»
МОН України
від 23.06.2014
№ 14.1/12-Г-955
8 (9) 
17
Біологія
Основи
фармакології
Островська Л. І.,
Матущенко Т. А.
 

Лист
ДНУ «Інститут
інноваційних
технологій і
змісту освіти»
МОН України
від 29.05.2015
№ 14.1/12-Г-356
9
(10)

35
Біологія
Домашні
улюбленці
Степанов С.О.,
Степанова О.П.
Протокол
МОН України
№ 3 від
23.10.2012
iologiie/home/navcalni-programi-kursiv-za-viborom-ta-fakultativiv
8
17
Біологія
Зелена
архітектура
шкільного
подвір’я
Вигівська Г.П.,
Матвійчук В.В.

Лист
ДНУ «Інститут
інноваційних
технологій і
змісту освіти»
МОН України
від 29.01.2015
№ 14.1/12-Г-14
7-9 
34
Біологія
Нанотехнології в біології.
Качук С.Ю.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
17
Біологія
Еволюція систем органів.
Петренко Л.Т.,
Петренко Л.П.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
9
105
Біологія
Узагальнення шкільного курсу біології.
Бармак І.М
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
140
Біологія
Еволюційна біологія.
Шабанов Д.А.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
11
70
Біологія
Екологія людини. Матяш Н.Ю.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
35
Біологія
Вступ до проблеми біорізноманіття.
Безусько А.Г., Мовчан Я.І.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
11
17
Біологія
Біотехнологія
рослин з  основами
генетичної інженерії. Снітинський В.В., Калинович Г.Л., Завірюха П.Д., Подзізей Б.А.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
70
Біологія
Розв`язування задач з генетики
Кушнір А.І.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
11
70
Біологія
Основи генетики людини. Задорожний К.М.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
11
17
Біологія
Основи антропології. Задорожний К.М.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
17
Біологія
Фізіологія людини. Лакоза Н.В.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10
35
Біологія
Порівняльна анатомія
і фізіологія тварин
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
17
Біологія
Порівняльна
морфологія,
анатомія, фізіологія
рослин. Задорожний К.М.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
17
Біологія
Основи цитології.
Даниленко Л.І., Підгора Н.В.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10- 11
17
Біологія
Основи психофізіологічних знань і вибір профілю навчання.
Сябро С.А.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
9
35
Біологія
Психологія особистості. Баранова Н. П.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
9
35
Біологія
Життя рослин. Міхеєва  Г.В.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
7
35
Біологія
Світ кімнатних рослин. Вигівська  Г.П.,  Матущенко Т.А.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
7-9

17
Біологія
Аптека природи. О.В. Шендрик.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
7
35
Біологія
Аптека природи О.В. Шендрик
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
8
35
Біологія
Екологія (аутекологія) рослин. Драган Г.І.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
8-9
35
Біологія
Охорона тварин. Буца О.Й., Гнідець О.Є., Ковальчук Т.І., та інш.
За загальною едакцією Новикової Н.І.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
8-9
35
Біологія
Основи медичних знань. Нагаєва Л. М.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
8-9
17
Біологія
Організм людини очима біофізика. Яковлєва Є.В.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
35
Біологія
Зоологія. Ботаніка. Л.М. Ігнатюк, Н.І. Пугачова
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10
70
Біологія
Мікробіологія з основами вірусології.
Левченко М.Г., Матущенко Т.А.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
8-10
17
Біологія
Латина – біологія.
Пугачова Н. І., Ігнатюк Л.М, Мазаєва К.В.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
8-9
70
Біологія
Біологія і комп’ютер Міронець Л.П.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
7
35
Біологія
Основи науково-дослідної роботи учнів
 Крупич О.М., Мельник А.Р.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
8-9
70
Біологія
Методи наукових досліджень. Коваленко С.О.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
9-10
35
Біологія
Основи біологічної статистики в науково-дослідницькій роботі учнів». Ягенська Г.В.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
17
Біологія
Математичне обґрунтування біологічних досліджень Задорожний К.М.
Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
17
Біологія
Молекулярні основи метаболізму. Коршевнюк Т.В.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10
17
Біологія
Нуклеїнові кислоти. Волуца А.Д.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
35
Біологія
Біохімічні основи життя. Яковлєва Є.В.

Лист ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від 27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
10-11
35
Хімія
 Цікава хімія
Грянко І.А.
 Юзбашева Г.С., Олійник Т.А., Навчальні програми електив-них курсів та факультативів з хімії: Варіативна складова Типових навчальних планів. 5-

 Лист МОНмолодьспорт України
від 11.07.2012 № 1/11-11336

 5-7

 34
Хімія
Хімія у побуті
Глазунова І.В, Глазунов М.М. Юзбашева Г.С., Олійник Т.А., Навчальні програми електив-них курсів та факультативів з хімії: Варіативна складова Типових навчальних планів. 5-11 класи: Навчально-мето-дичний посібник. – Херсон.: Айлант, 2012. – 124 с.
Лист
МОНмолодьспорт України
від 11.07.2012 № 1/11-11336
8-9

34

Хімія
Хімічне перетворення
Юзбашева Г.С.,
Глазунов М.М.
Юзбашева Г.С., Олійник Т.А., Навчальні програми електив-них курсів та факультативів з хімії: Варіативна складова Типових навчальних планів. 5-11 класи: Навчально-мето-дичний посібник. – Херсон.: Айлант, 2012. – 124 с.
Лист МОНмолодьспорт України
від 11.07.2012 № 1/11-11336
7,8

17

Хімія
Хімічні елементи в
організмі людини Дубковецька Г.
Марчук Т. Навчальн і програми курсів за
вибором та факультатив ів.
Хімія. Варіативна складова
Типових навчальних планів 8-11 класи. Терноп іль.,
«Мандрівець» 2010
МОН
7-8
17
Хімія
Хімія і медицина Дубковецька Г.Баран М. Навчальн і програми курсів завибором та факультатив ів.Хімія. Варіативна складова Типових навчальних планів 8-11 класи. Терноп іль.,
«Мандрівець» 2010
МОН


Хімія
Історія відкриття
хімічних елементів Надаховська Г. Навчальн і програми курсів за
вибором та факультатив ів.
Хімія. Варіативна складова
Типових навчальних планів 8-11 класи. Терноп іль.,
«Мандрівець» 2010
МОН
7-8
17
Хімія
Світ хімії і ми Дубковецька Г.Делехівська Л. Навчальн і програми курсів за
вибором та факультатив ів.
Хімія. Варіативна складова
Типових навчальних планів 8-11 класи. Терноп іль.,
«Мандрівець» 2010
МОН
7-8
17
Хімія
Хімія їжі Дубковецька Г.
Муратова С Навчальн і програми курсів за
вибором та факультатив ів.
Хімія. Варіативна складова
Типових навчальних планів 8-11 класи. Терноп іль.,
«Мандрівець» 201
МОН
7-9
17
Хімія
Роль неорганічних
речовин у
життєдіяльності
організмів Дубковецька Г.
Мирна Л. Навчальн і програми курсів за
вибором та факультатив ів.
Хімія. Варіативна складова
Типових навчальних планів 8-11 класи. Терноп іль.,
МОН
7-8
17
Хімія
Біологічна роль води. Дубковецька Г.
Марчук Н.
МОН
7-8
17
Хімія
У світі лаків та фарб Дубковецька Г.
Баран М.
МОН
10-11
17
Хімія
У світі мила та
синтетично мийних
засоб  Дубковецька Г.
Марчук Н.
МОН
10-11
17
Хімія
Хімічні секрети
агронома. Дубковецька Г.
Мирна Л.
МОН
10-11
17
Хімія
Безпека харчування. Гупаленко Г.
МОН
8-9
17
Хімія
Вибрані питання
загальної та
органічної хімії. Стеценко .
МОН
10-11
17
Хімія
Біохімія
нітрогеновмісних
органічних сполук Короп Л. та інші
МОН
10-11
17
Хімія
Основи біохімії. Бабенко О.
МОН
10-11
17
Хімія
У світі кремів. Опанасюк О.
МОН
10-11
17
Хімія
Хімія запахів. Янісевич І.
Янісевич В.
МОН
10-11
17


 Але, найголовніше, БАЖАЮ ВСІМ ЗМІСТОВНОГО ГАРНОГО ЛІТНЬОГО ВІДПОЧИНКУ

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тестовий контроль знань по темі «Метали» Хімія, 11 клас (рівень – стандарт)

ПРОМІЖНИЙ КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ ПО ТЕМІ «Адаптація» Біологія і екологія 11 клас (рівень – стандарт)

ТЕСТОВИЙ КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ З ХІМІЇ ПО ТЕМІ «ХІМІЧНИЙ ЗВ'ЯЗОК» (11 КЛАС, РІВЕНЬ – СТАНДАРТ)