Поради до планування варіативної складової викладання біології і хімії.
Шановні колеги! В освітніх установах відбувається
розподіл навантаження. У склад варіативної частини входять факультативні
заняття та курси за вибором. Прошу ознайомитись із призначеннями цих форм
діяльності вчителя та назвами факультативів та курсів за вибором, які пропонує МОН
у зручній формі таблиці.
Курс за вибором
(елективний курс) - навчальний курс, що доповнює, поглиблює зміст певного
курсу чи предмета
державного освітнього
компонента і обирається учнем відповідно до його навчальних інтересів. (Кизенко
В.І.,Мальований Ю.І.,
Софянц Е.М. Шкільний
освітній компонент: сутність, функції, реалізація. – Донецьк, 1999. – 72с.)
Призначення (спрямування
змісту) курсів за вибором:
- сприяння самовизначенню
школяра щодо профілю навчання, сфери майбутньої професійної діяльності;
- забезпечення поглибленого
та розширеного вивчення профільних предметів;
- сприяння вивченню
непрофільних предметів (орієнтація на певний вид діяльності поза профілем навчання,
обраного учнем);
- формування індивідуальної
освітньої траєкторії школярів тощо.
Особливості курсів
за вибором:
- добровільність
вибору учнями, але обов’язковість відвідування в межах конкретного профілю;
- варіативність програм
за змістом: предметно-орієнтовані та міжпредметні;
- достатня або надлишкова
кількість (для забезпечення учням можливості реального вибору);
- короткочасність
(9-17 годин);
- завершеність, оригінальність
змісту;
- зміст навчальних
занять і навчальні досягнення учнів фіксуються записами та оцінюються за рішенням
навчального закладу.
Факультативний курс
- навчальний
курс, зміст якого безпосередньо не пов’язаний із загальнообов’язковим навчальним
змістом і який обирається
для розширення свого загального кругозору, прилучення до нових сфер знання і людської
діяльності.
(Кизенко В.І.,Мальований
Ю.І., Софянц Е.М. Шкільний освітній компонент: сутність, функції, реалізація. –
Донецьк, 1999. – 72с.)
Призначення (спрямування
змісту) факультативних курсів:
- розвиток творчих
здібностей учнів відповідно до їхніх пізнавальних інтересів;
- орієнтація на формування
здатності особи до самовизначення, на підготовку учнів до активної інтелектуальної
праці;
- реалізація ідей
загального, інтелектуального та морально-етичного розвитку особистості;
- сприяння глибшому
ознайомленню з одним або кількома предметами певної освітньої галузі;
- створення оптимальних
умов для роботи з інтелектуально та творчо обдарованими учнями.
Особливості факультативних
курсів:
- добровільність
вибору учнями;
- оригінальність
змісту, вихід за межі тематики навчальних предметів інвар іантної складової;
- використання активних
форм і методів навчальної діяльності; - відсутність оцінювання навчальних досягнень
учнів у балах;
- зміст навчальних
занять фіксується записами у Журналі обліку роботи гуртка, факультативу, секції. Учитель
може творчо підходити до реалізації змісту цих програм, ураховуючи інтереси та здібності
учнів, потреби регіону, можливості навчально-матеріальної бази школи.
Слід зазначити, що навчальні програми курсів за
вибором можна використовувати також для проведення факультативних занять і навпаки, програми факультативів
можна використовувати для викладання курсів за вибором.
Курс за вибором(факультатив) програма якого розрахована
на 35 годин і більше може вивчатися упродовж двох років. Облік факультативних занять здійснюється в окремому
журналі. Облік занять курсів за вибором за рішенням навчального закладу може здійснюватися на окремих
сторінках класного журналу або у окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів з факультативів
та курсів за вибором приймається навчальним закладом.
Назва предмету
|
Назва факультативу, автор
|
Документ про надання грифу
|
класи
|
К-сть годин відповідно програми
|
|||||
Біологія
|
Збірник навчальних програм курсів за вибором та факультативів з біології
для допрофільної підготовки та профільного навчання. – Кам’янець-Подільський:
Аксіома, 2009, 2014. – 246 с.;
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
7-11 класи
|
|
|||||
Біологія
|
Збірник навчальних програм
екологічного напрямку
(І частина) для організації допрофільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів. |
Лист ІІТЗО від
14.10.2013
№ 14.1/12-Г-587
|
5-9 класи
|
|
|||||
Біологія
|
«Світ кімнатних рослин» Випівська Г.П., Матущенко
Т.А.;
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
курс для учнів 7-х,
8-х, 9-х класів загальноосвітніх шкіл
|
17 год
|
|||||
Біологія
|
«Охорона тварин» Буца О.Й.,
Гнідець О.Є., Ковальчук Т.І., Новикова Н.І., Чувашко О.О., Щербань О.В., Шушкевич
Н.Д., Юрович В.В.;
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
для учнів 8-х (9-х)
класів
|
35 год,
|
|||||
Біологія
|
«Біологія і комп’ютер» Міронець Л.П.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
- для учнів 7-го класу
загальноосвітніх шкіл
|
35 год
|
|||||
Біологія
|
«Лісознавство з
основами лісівництва. Дендрологія» Ковалюк В.Г., Боднарюк О.М.;
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
учнів 10-11-х класів
|
70 год
|
|||||
Біологія
|
«Адаптаційна фізіологія
людини і тварин» Ягенська Г.В
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
для учнів 11-х класів
|
35 год
|
|||||
Біологія
|
«Основи популяційної генетики людини» Матяш Н.Ю., Сябро С.А.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
для учнів 11-х (12-х)
класів
|
17 год
|
|||||
Біологія
|
Основи
психофізіологічних знань і вибір профілю навчання.
Сябро С.А.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
9
|
35
|
|||||
Біологія
|
Природознавство
англійськоюМациніна О. В., Остапчук Н. Б.
Курс
за вибором
для
учнів білінгвальних
класів
|
Лист
ІІТЗО від
25.06.2015
№ 14.1/12-Г-585
|
6
|
17
|
|||||
Біологія
|
Філософія
біології
Бак
В. Ф.Факультативний
курс (для фізико-матема-тичного та біологічного
профілів)
|
Лист ІІТЗО від
24.06.2014
№ 14.1/12-Г-971
|
11
|
17
|
|||||
Біологія
|
Екологічні
проблеми
урбанізованого
середовища
Пруцакова
О.Л.Курс за
вибором,факультативний
курс
|
Лист ІІТЗО від
14.10.2013
№ 14.1/12-Г-588
|
8(9)
|
17
|
|||||
Біологія
|
Екологічна безпека
Бондаренко Л.Д.
|
Лист ІІТЗО від
14.10.2013
№ 14.1/12-Г-588
|
8(9)
|
17
|
|||||
Біологія
|
Культура
екологічної
поведінки
Пустовіт Н.А
|
Лист ІІТЗО від
14.10.2013
№ 14.1/12-Г-587
|
8-11
|
17
|
|||||
Біологія
|
Збірник навчальних програм
екологічного напрямку (частина
І) для
|
Лист
МОН
України
від
20.12.2013
організації допрофільної
підготовки учнів ЗНЗ
|
8-9
|
17
|
|||||
Біологія
|
Основи
повноцінного
харчування.
Бондаренко
Л.Д.
|
Лист
ДНУ
«Інститут
інноваційних
технологій
і
змісту
освіти»
МОН
України
від
23.06.2014
№ 14.1/12-Г-955
|
8 (9)
|
17
|
|||||
Біологія
|
Основи
фармакології
Островська
Л. І.,
Матущенко
Т. А.
|
Лист
ДНУ
«Інститут
інноваційних
технологій
і
змісту
освіти»
МОН
України
від
29.05.2015
№ 14.1/12-Г-356
|
9
(10)
|
35
|
|||||
Біологія
|
Домашні
улюбленці
Степанов
С.О.,
Степанова О.П.
|
Протокол
МОН
України
№ 3
від
23.10.2012
iologiie/home/navcalni-programi-kursiv-za-viborom-ta-fakultativiv
|
8
|
17
|
|||||
Біологія
|
Зелена
архітектура
шкільного
подвір’я
Вигівська
Г.П.,
Матвійчук
В.В.
|
Лист
ДНУ
«Інститут
інноваційних
технологій
і
змісту
освіти»
МОН
України
від
29.01.2015
№
14.1/12-Г-14
|
7-9
|
34
|
|||||
Біологія
|
Нанотехнології
в біології.
Качук С.Ю.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
17
|
|||||
Біологія
|
Еволюція
систем органів.
Петренко
Л.Т.,
Петренко Л.П.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
9
|
105
|
|||||
Біологія
|
Узагальнення
шкільного курсу біології.
Бармак І.М
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
140
|
|||||
Біологія
|
Еволюційна біологія.
Шабанов Д.А.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
11
|
70
|
|||||
Біологія
|
Екологія людини. Матяш Н.Ю.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
35
|
|||||
Біологія
|
Вступ до проблеми
біорізноманіття.
Безусько А.Г., Мовчан Я.І.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
11
|
17
|
|||||
Біологія
|
Біотехнологія
рослин з
основами
генетичної інженерії. Снітинський В.В., Калинович Г.Л.,
Завірюха П.Д., Подзізей Б.А.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
70
|
|||||
Біологія
|
Розв`язування
задач з генетики
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
11
|
70
|
|||||
Біологія
|
Основи генетики людини. Задорожний К.М.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
11
|
17
|
|||||
Біологія
|
Основи антропології. Задорожний К.М.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
17
|
|||||
Біологія
|
Фізіологія людини. Лакоза Н.В.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10
|
35
|
|||||
Біологія
|
Порівняльна анатомія
і фізіологія тварин
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
17
|
|||||
Біологія
|
Порівняльна
морфологія,
анатомія, фізіологія
рослин. Задорожний К.М.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
17
|
|||||
Біологія
|
Основи цитології.
Даниленко Л.І., Підгора Н.В.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10- 11
|
17
|
|||||
Біологія
|
Основи
психофізіологічних знань і вибір профілю навчання.
Сябро С.А.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
9
|
35
|
|||||
Біологія
|
Психологія особистості. Баранова Н. П.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
9
|
35
|
|||||
Біологія
|
Життя рослин. Міхеєва Г.В.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
7
|
35
|
|||||
Біологія
|
Світ кімнатних рослин. Вигівська Г.П.,
Матущенко Т.А.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
7-9
|
17
|
|||||
Біологія
|
Аптека природи. О.В. Шендрик.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
7
|
35
|
|||||
Біологія
|
Аптека природи О.В. Шендрик
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
8
|
35
|
|||||
Біологія
|
Екологія (аутекологія) рослин. Драган Г.І.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
8-9
|
35
|
|||||
Біологія
|
Охорона тварин. Буца О.Й.,
Гнідець О.Є., Ковальчук Т.І., та інш.
За загальною едакцією Новикової Н.І.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
8-9
|
35
|
|||||
Біологія
|
Основи
медичних знань. Нагаєва Л. М.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
8-9
|
17
|
|||||
Біологія
|
Організм
людини очима біофізика. Яковлєва Є.В.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
35
|
|||||
Біологія
|
Зоологія. Ботаніка. Л.М. Ігнатюк, Н.І. Пугачова
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10
|
70
|
|||||
Біологія
|
Мікробіологія з основами вірусології.
Левченко М.Г., Матущенко Т.А.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
8-10
|
17
|
|||||
Біологія
|
Латина – біологія.
Пугачова Н. І., Ігнатюк Л.М, Мазаєва К.В.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
8-9
|
70
|
|||||
Біологія
|
Біологія і комп’ютер Міронець Л.П.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
7
|
35
|
|||||
Біологія
|
Основи
науково-дослідної роботи учнів
Крупич О.М.,
Мельник А.Р.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
8-9
|
70
|
|||||
Біологія
|
Методи наукових досліджень.
Коваленко С.О.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
9-10
|
35
|
|||||
Біологія
|
Основи
біологічної статистики в науково-дослідницькій роботі учнів». Ягенська Г.В.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
17
|
|||||
Біологія
|
Математичне обґрунтування
біологічних досліджень Задорожний К.М.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
17
|
|||||
Біологія
|
Молекулярні основи метаболізму. Коршевнюк Т.В.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10
|
17
|
|||||
Біологія
|
Нуклеїнові кислоти. Волуца А.Д.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
35
|
|||||
Біологія
|
Біохімічні
основи життя. Яковлєва Є.В.
|
Лист
ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» МОН України від
27.01.2014 № 14.1/12-Г-58
|
10-11
|
35
|
|||||
Хімія
|
|
|
|
|
|||||
Хімія
|
Хімія у побуті
Глазунова І.В,
Глазунов М.М. Юзбашева
Г.С., Олійник Т.А., Навчальні програми електив-них курсів та факультативів з
хімії: Варіативна складова Типових навчальних планів. 5-11 класи:
Навчально-мето-дичний посібник. – Херсон.: Айлант, 2012. – 124 с.
|
Лист
МОНмолодьспорт України
від 11.07.2012 № 1/11-11336
|
8-9
|
34
|
|||||
Хімія
|
Хімічне перетворення
Юзбашева Г.С.,
Глазунов М.М.
Юзбашева Г.С., Олійник Т.А., Навчальні програми електив-них
курсів та факультативів з хімії: Варіативна складова Типових навчальних
планів. 5-11 класи: Навчально-мето-дичний посібник. – Херсон.: Айлант, 2012.
– 124 с.
|
Лист МОНмолодьспорт України
від 11.07.2012 № 1/11-11336
|
7,8
|
17
|
|||||
Хімія
|
Хімічні
елементи в
організмі
людини Дубковецька Г.
Марчук Т.
Навчальн і програми курсів за
вибором та
факультатив ів.
Хімія.
Варіативна складова
Типових
навчальних планів 8-11 класи. Терноп іль.,
«Мандрівець» 2010
|
МОН
|
7-8
|
17
|
|||||
Хімія
|
Хімія і
медицина Дубковецька Г.Баран М. Навчальн і програми курсів завибором та
факультатив ів.Хімія. Варіативна складова Типових навчальних планів 8-11
класи. Терноп іль.,
«Мандрівець» 2010
|
МОН
|
|
|
|||||
Хімія
|
Історія відкриття
хімічних елементів Надаховська Г. Навчальн і програми курсів за
вибором та
факультатив ів.
Хімія.
Варіативна складова
Типових
навчальних планів 8-11 класи. Терноп іль.,
«Мандрівець»
2010
|
МОН
|
7-8
|
17
|
|||||
Хімія
|
Світ хімії і
ми Дубковецька Г.Делехівська Л. Навчальн і програми курсів за
вибором та
факультатив ів.
Хімія.
Варіативна складова
Типових
навчальних планів 8-11 класи. Терноп іль.,
«Мандрівець»
2010
|
МОН
|
7-8
|
17
|
|||||
Хімія
|
Хімія їжі
Дубковецька Г.
Муратова С
Навчальн і програми курсів за
вибором та
факультатив ів.
Хімія.
Варіативна складова
Типових
навчальних планів 8-11 класи. Терноп іль.,
«Мандрівець»
201
|
МОН
|
7-9
|
17
|
|||||
Хімія
|
Роль
неорганічних
речовин у
життєдіяльності
організмів
Дубковецька Г.
Мирна Л.
Навчальн і програми курсів за
вибором та
факультатив ів.
Хімія.
Варіативна складова
Типових
навчальних планів 8-11 класи. Терноп іль.,
|
МОН
|
7-8
|
17
|
|||||
Хімія
|
Біологічна
роль води. Дубковецька Г.
Марчук Н.
|
МОН
|
7-8
|
17
|
|||||
Хімія
|
У світі лаків
та фарб Дубковецька Г.
Баран М.
|
МОН
|
10-11
|
17
|
|||||
Хімія
|
У світі мила
та
синтетично
мийних
засоб Дубковецька Г.
Марчук Н.
|
МОН
|
10-11
|
17
|
|||||
Хімія
|
Хімічні
секрети
агронома. Дубковецька Г.
Мирна Л.
|
МОН
|
10-11
|
17
|
|||||
Хімія
|
Безпека
харчування. Гупаленко Г.
|
МОН
|
8-9
|
17
|
|||||
Хімія
|
Вибрані
питання
загальної та
органічної
хімії. Стеценко .
|
МОН
|
10-11
|
17
|
|||||
Хімія
|
Біохімія
нітрогеновмісних
органічних
сполук Короп Л. та інші
|
МОН
|
10-11
|
17
|
|||||
Хімія
|
Основи
біохімії. Бабенко О.
|
МОН
|
10-11
|
17
|
|||||
Хімія
|
У світі кремів. Опанасюк О.
|
МОН
|
10-11
|
17
|
|||||
Хімія
|
Хімія запахів. Янісевич І.
Янісевич В.
|
МОН
|
10-11
|
17
|
Але, найголовніше, БАЖАЮ ВСІМ ЗМІСТОВНОГО ГАРНОГО ЛІТНЬОГО ВІДПОЧИНКУ
Коментарі
Дописати коментар